Hjemmelaget melkefri is (basisoppskrift)

Har laget denne isen noen ganger nå, den er et godt alternativ til iskrem for dem som hverken tåler melk eller soya. Den er også sukkerfri, søtet med naturlig søtning. Du tilsetter selv den smaken du måtte ønske og søtningen kan byttes ut med sukker om det er enklere for deg selv om den da ikke blir like sunn eller får samme smak.

Melkefri is (basisoppskrift):

Egg og kokosmelk må være kjøleskapkald

5 egg

2 ss FOS (FruktoOligoSakkarider)

2 ss Lucumapulver 

1 ss Kokosblomstmelis 

Piskes til tykk eggedosis

1 boks Kokosmelk (jeg bruker Rema 1000 sin)

Visp kokosmelken før den blandes i eggedosisen.

Rør til det er godt blendet, men ikke for lenge.

Tilsett om ønskelig vaniljeessens eller vaniljesukker (jeg bruker ofte 1/2 flaske vaniljeessens + ekte vaniljepulver).

Hell blandingen i iskremmaskinen.

Jeg liker å tilsette brownies og minimarshmallows, brownies og romessens, minimarshmallows og lakrisstrøssel. Jeg tilsetter essens før jeg heller blandingen i maskinen og biter o.l. etter ca halv tid når den begynner å ligne mer på iskrem.

Når isen er ferdig skraper jeg den over i en kald plastboks med tett lokk som har fått stå en stund i fryseren og setter isen i innfysningsdelen av fryseren. Kan også spises med en gang. Bør spises innen ca 1 uke. Iskrem med brownies blir bedre når den har fått ett par dager i fryseren.

Håper det vil smake!

Legg gjerne igjen en kommentar om du bruker oppskriften, og del gjerne hvilke smaksvarianter du prøver.

Om du deler oppskriften videre setter jeg pris på om du linker til min blogg.

Legg igjen en kommentar

