– Hvordan går det, egentlig?

– Hvordan går det?

Tre ord satt sammen til et spørsmål du sikkert både har stilt og blitt stilt mange 100 ganger?  Men er du klar til å svare ærlig, eller om noen du spør svarer ærlig om svaret ikke er ensartet positivt?

Det er utrolig lett å bare svare -Bra. Men så altfor ofte blir det et falskt positivt svar, bare fordi det er enklere slik.  Det er enklere og tryggere. For er den som spør rede til å lytte om du svarer oppriktig og ikke bare følger manus. For det er nok så altfor ofte vi ikke er rede til å lytte om noen plutselig svarer at -Det går ikke bra, jeg har det tungt og orker ikke stort mer. Har du tenkt over hvordan du ville reagere om du fikk dette svaret? Er du rede til å lytte og være der for noen som føler at livet har blitt for tungt? Om svaret på det siste spørsmålet mitt er ja, da kan du kanskje begynne å legge til et ord i standardspørsmålet -Hvordan går det egentlig? La den du stiller spørsmålet til forstå at du er rede til å lytte og ikke bare spør fordi du følger manus som sier hva en skal spørre og hva svaret skal være. 

Mange ganger kan det være nok å vite at noen faktisk bryr seg nok til å lytte til hvordan en egentlig har det, andre ganger kan en trenge mer enn bare en venn som lytter. Men i alle tilfeller er det at noen viser at de virkelig bryr seg viktig, det kan være det som får en til å forstå at det er mulig å snakke om ting og at det hjelper. Vær en venn, men vit at en venn ikke har absolutt taushetsplikt. Om du føler at noen trenger mer enn en venn å snakke med finnes der flere som kan være til hjelp.

Å slite med den psykiske helsen er noe så mange av oss på et eller annet tidspunkt kommer til å gjøre at alle burde vite hvor en kan søke hjelp. Helsesøster, fastlege, legevakt og kommunal psykiatritjeneste er alle mulig å snakke med om en har det tyngre enn en føler en makter å bære alene og om en føler det ikke er nok å snakke med venner og familie. Også familie eller venner kan henvende seg og ytre bekymring for om de føler noen trenger hjelp, men ikke klarer eller ønsker å be om det selv.

 

Jeg kommer med utfordringen, du står fritt til å ta imot. Spør noen i din krets -Hvordan går det, egentlig? Men husk, om du spør må du også tåle å lytte, og du må også tåle å svare på ditt eget spørsmål i retur.

 

-Hvordan går det, egentlig?

(svar gjerne i kommentar om du ønsker)

Jeg kan godt være så ærlig å si at jeg har slitt mye den siste tiden, men det går bedre og jeg føler meg takknemlig for alle gode venner og helsehjelp som har gjort at jeg orker å ta tak i livet og gjøre det beste ut av det jeg har.

Jeg har møtt veggen hardt, men mine erfaringer ønsker jeg å bruke for å hjelpe andre så ikke møtet med veggen trenger bli like hardt

Legg igjen en kommentar

